Skip to main content

Mudahnya Jana RM1000 dalam Masa 10 Hari!

Perkongsian Puan Marini dalam liku liku beliau untuk membuka bisnes sendiri! Jom kita layan kisah dibawah!

Assalamualaikum semua

Saya Marini, berumur 39tahun, berasal dari Sabah dan kini menetap di Kota Samarahan, Sarawak. 

Saya adalah seorang suri rumah tangga yang mempunyai anak. 

Terima kasih kerana sudi mendengar perkongsian saya pada mala mini. Kita mulakan dengan umul kitab Al Fatihah

Sebelum menyertai TWB, saya adalah seorang pengusaha yang menjual makanan dari rumah untuk menambah pendapatan keluarga. 

Hari-hari dapat cash, tetapi risiko agak tinggi. Risiko bahan-bahan mentah rosak, pelanggan yang surut naik, sambutan yang bermusim dan juga risiko-risiko lain.

Jadi saya pasang niat untuk mencari sesuatu yang boleh menjana cash income, risiko yang rendah tetapi pulangan yang tinggi. 

Nak dijadikan cerita, suatu hari saya ternampak iklan “Start your own Spa” oleh Puan Affni di wall Facebook saya. 


Otak pantas saya terus berfikir “Jum cuba? Mungkin ini akan ubah nasib aku”. Saya terus pm dan tanya tentang perniagaan yang Nampak lumayan tetapi sebenarnya sangat simple ni. 

Saya minta diberikan pengenalan, selok belok dan bermacam2 info mengenai Mobile Spa TWB ni.

Saya sebenarnya pandai mengurut. Tetapi saya tak ada platform untuk mengembangkan bakat mengurut saya untuk dijadikan bisnes. 

Kalau bakat mengurut saya, ditambah dengan kebolehan untuk berfacial, lagi untung berganda. 

Tanya punya tanya, bila tahu tentang modal, saya terus down. Terus rasa tak ada harapan. 

Kalau nak dibandingkan dengan Mobile Spa yang lain, TWB offer pakej yang SANGAT MURAH sebab pakej yang ditawarkan sangat lengkap untuk kita memulakan spa terus selepas selesai training. 

Mana ada mobile spa lain yang menawarkan harga all-in-one. Training+produk terbaik serta kelengkapan lain.

 Lagi-lagi pakej sekarang lengkap dengan workbook. Siap ada cara untuk marketing dan posting di social media. UNTUNGNYA!

Modal!

Modal merupakan cabaran utama saya sebelum bermula. Kalau saya nak join, mana saya nak carik modal?

KalaU ada modal, macam mana nak dapat modal tu balik?

Berapa lama nak dapat modal balik? Macam mana nak dapatkan customer? Macam macam persoalan hati saya pada masa tu. 

Tapi bila saya dengar perkongsian adik Aina yang “Balik Modal dengan hanya 12 hari”, saya terus jadi yakin. 

Nak tau tak mana saya dapat modal? 

Masa tu saya ada simpanan emas. Emas yang saya sayang sangat. Tapi untuk nak mulakan bisnes, saya perlu modal. 

Lepas berfikir panjang….

Saya pajak emas saya sebab saya yakin bila saya dah start bisnes baru saya ni, saya akan dapat kembali untung yang berkali ganda.

Kalau adik Aina boleh balik modal dalam masa 12 hari dengan buat facial di negeri Sarawak je, orang lain pun mesti boleh. 

Pada hujung bulan 10 tahun lepas, saya mengambil keputusan untuk join TWB. 


Lepas training, terus dapat seorang customer. Alhamdulillah. Happy nya masa tu, Allah je yang tahu. 

Masa bulan 11, saya balik ke Sabah bersama keluarga untuk cuti sebulan.            

Masa balik cuti tu, saya bawak sekali set beg mobile spa saya. 

Set yang lengkap tapi mudah dibawa. 

Customer pertama saya di kampung adalah kakak ipar. Balik kampung pun dapat jana pendapatan. 

Bila kakak ipar dah rasa sedap berfacial, ipar biras, sepupu sepapat dan kawan2 semua pun nak join berfacial sekali. 

Alhamdulillah semuanya puas hati dengan teknik facial yang diajar TWB. 

Ada seorang sepupu ni siap kumpul kawan ramai2 nak ajak facial sekali. 

Seronok! 

Bersosial jugak, networking jugak, jana pendapatan jugak. Dalam masa 10 hari je saya dapat RM1000 masa balik kampung. 

Itu baru part time buat facial. Kalau kira balik, 10 hari dah RM1000, kalau sebulan RM3000. Kalau fulltime buat facial dari pagi sampai malam, agak-agak berapa ribu saya dapat? 

Untung kan? 

Lepas sebulan di Sabah, saya balik ke Kota Samarahan, Sarawak. Customer berduyun-duyun menunggu saya balik semata mata nak facial. 

Alhamdulillah setakat ini customer sentiasa ada, terutama sekali repeating customer. 

Pernah suatu hari, saya datang ke rumah customer untuk facial seorang customer ni je. Lepas tu, adik dan mak customer tu pun nak berfacial jugak. Berjangkit jangkit rezeki ni. 

Balik rumah pada hari tu pada jam 12 malam. Tapi balik tersenyum sebab duit berkepok-kepok dalam poket. Customer tu siap offer hantar dan ambik lagi sebab suka service facial saya. 

Bulan Mac tahun ni baru saya teringat nak tebus balik emas saya. Modal dah dapat balik, siap untung berganda-ganda. Tapi produk tak habis guna lagi. Sekarang ni memang dapat untung je memanjang. Regular customer pun makin meningkat. 


Ni pagi tadi pun pegi buat facial kat office customer. Dapat la banyak ni. Belum campur spa untuk petang tadi lagi. 

Pesan saya, dalam usaha untuk meningkatkan kualiti hidup masing2, jangan takut untuk mencuba sesuatu yang baru. Lagi2 bila benda baru tu memang proven membantu hidup orang lain. 

Sekian.

Contact me!

TWB Beautician Trainer
Kuching, Sarawak & Entire Malaysia

Comments