Skip to main content

Balik modal dalam masa 12 hari?!!

Money!

The first thing we need whenever we want to start a new business. A hard obstacle, a very hard for some people. In order to gain more money, we need to kick-start it with money. It’s like an investment. Not the kind like Invest 100 get 1000 within a day. Skim cepat kaya nonsense. No! 

This investment worth every penny. 
This investment is more than it worth.
This investment has long-term benefits. 
This investment ensure I have cash on hand most of the days, and need not to wait till the end of the month just to get cash on hand. 


I am Aina Syahira and this is my very own story in TWB! 



So last 10thOctober I was invited to share my experience in TWB preview. Some of you might have join the preview I was in. It was indeed a nerve wrecking moment as me myself couldn’t believe that I get to get RM 2027 cash in just 12 days. Alhamdulillah, all praises to Allah.

So I’ll share some of the content here.

PROVEN RESULT OF TWB MOBILE SPA BUSINESS

Saya Aina Syahira, dari Kuching Sarawak. Saya merupakan ahli TWB yang baru join pertengahan September 2018 lepas. 

Umur 25 tahun, tetapi memikul tanggungjawab yang sangat besar komitment yang sangat tinggi.

Saya dilahirkan di dalam keluarga sederhana di mana ayah saya tidak ada pendapatan tetap. Ibu saya seorang suri rumah.

Memang sejak kecil saya suka berniaga sebab saya suka “instant cash”. Tapi bukan skim cepat kaya ya. No no no! 

Prinsip ibubapa saya, you want it, work for it

SEJARAH MASA KECIL



Jadi masa saya darjah 1, saya beli sticker digimon pelbagai saiz dalam 1 A4 tu. Harga RM 1. Sticker size kecil saya jual dengan harga 10 sen, sederhana 20 sen, paling besar 50 sen. Jadi dalam 1 A4 tu ada dalam RM3-4 saya dapat. Masa umur tu duit RM2 dah kira kaya ðŸ˜‚



Darjah 2 saya jual rubber band untuk ikat rambut. Beli sepeket besar RM1, jual 5 getah 10sen. Ada la untung sikit untuk saya beli keropok lekor masa fardu ain.

Nak katanya, sejak kecil kalau saya nak apa-apa memang kena usaha sendiriBukan senang2 boleh minta pada ayah saya.

Macam2 yg saya jual masa sekolah rendah, menengah, universiti sampai sekarang. Nasi lemak, rojak buah, keropok, anti-radiation sticker, planner, telefon, air minuman, food packs, memang macam2. 

Tapi tak ada yang kekal sbb benda bermusim. Contoh saya masa air Overdose viral dulu, jual overdose, untung. Tapi bila musim dah takda, 1 air sehari pun susah jual. Last2 air basi mcm tu je. Stock yang ada pun terpaksa di lelong sbb takda market.


 Planner pun sama. Jual planner boleh guna untuk tahun tu je. Nak jual planner yang sama untuk tahun depan dah tak laku.

So 2 tahun lepas saya berniaga foodpacks untuk tampung kos yuran kursus Master di UNIMAS yang saya nak ambil. Saya memang kena usaha sendiri.

Waktu tu, nak kena hantar foodpacks ke office/rumah customer. Masa tu penat dia ya ampunnnn! 
 Can you imagine…….!!!


Bangun before subuh dah kena masak, lepas masak kena pack, lepas pack kena hantar, lepas hantar beli pulak barang untuk masak esok, balik rumah dah kena sediakan barang2 untuk masak esok pagi, tido lewat, bangun awal dan repeat cycle yang sama setiap hari. Sampaikan ayah saya kecil hati sebab dia rasa saya dah takda masa dengan dia. 

Ohh.. just for your information, saya memang sangat rapat dengan ayah saya. Sangattttt rapat.

BERBALIK KEPADA TWB

Kita dah tau kan yang TWB wujud sejak 2015, makna nya sejak 2015 la saya dengar pasal TWB. Tapi benda asing, jadi saya ignore. 

Bila sepupu saya recommend untuk join TWB (masa tu tak silap RM99 je), pun saya ignore dengan alasan banyak commitment dan tak ada modal. 

Betul orang kata, kalau hati tak berkehendak, cakap la apa pun, semua kita rasa tak boleh. Masa tu saya bukan tak yakin dengan bisnes mobile spa TWB, bukan saya tak percaya dengan sepupu saya, tapi saya tak yakin dengan diri saya sendiri!

Saya jenis suka berniaga, suka instant cash tapi jenis berat mulut. 

“Eh, boleh ke aku nak berniaga”

“Ada tak org nak beli”

“Nanti pos sana sini orang annoyed”

“Nanti orang ingat aku desperate nak duit”

Macam2 dalam kepala pada masa tu. Semua jadi ALASAN

Tak ada masa lah, 
tak boleh commit lah,
tak ada duit untuk modal lah.

Macam anda sekarang, saya pun dulu macam tu. Overthink sebelum bermula. Negatif sangat!

KEMALANGAN YANG TIDAK DIDUGA

Nak dijadikan cerita, Februari awal tahun ni, ayah saya yang merupakan seorang yang aktif berbasikal ditakdirkan jatuh sakit. ðŸ˜”

Hari ni beliau sihat, the next day sampai sekarang dah tak boleh jalan. Totally bedridden, disable, OKU dan dependent. Hati saya berKECAI tengok keadaan orang yang saya sayang jadi macam tu
.
Income ayah saya totally dah tak ada. Pada masa tu saya memegang banyakkk status.

1. Anak kepada ayah yang sakit
2. Pengurus kewangan keluarga
3. Master student
4. Pengurus rumah
5. Kerja 


Nak juggle 2 benda dalam 1 masa pun dah susah. Inikan banyak benda dalam 1 masa. Mana nak siapkan thesis Master lagi, mana nak kerja, mana nak jaga ayah saya yang sakit, mana jugak masa nak kemas rumah etc. Saya jadi pening, buntu.

Saya ada 3 syarat/kriteria untuk saya bekerja.




1. Kerja mesti flexible sebab saya akan ada banyak off day untuk bawa ayah saya follow up di hospital
2. Income mesti at least 2k ke atasdan ianya jadi main income keluarga sekarang
3. Ada masa untuk saya uruskan tentang pengajian & siapkan thesis saya
4. Ada masa untuk sendiri dan keluaga di rumah

Kalau ikut logic, ada ke orang nak hire orang dan diberikan kelonggaran2 di atas? Mana mau nya.Rugilah company.


MACAM MANA BOLEH JATUH CINTA DENGAN TWB?

Jadi saya terfikir nak join TWB (Dah susah baru nak carik sumber). 

Mula2 saya berfikir-fikir sendiri je. Nak fikir duit masa tu memang tak ada, ada pun untuk emergency. 

Jadi saya usulkan pada ibu saya. Ibu saya izinkan join TWB, tapi masalah yang sama. 


Mana nak carik modal



dengan keadaan belanja keluarga yang besar pada ketika itu disebabkan ayah saya yang sakit. Keluar masuk hospital.

Dari lepas SPM, hingga ayah jatuh sakit, saya kumpul duit poket, buat business sana sini, total as in 2018, saya ada 10K saving dalam asb tanpa pengetahuan sesiapa. Saya memang reserve duit tersebut untuk EMERGENCY dan PERKAHWINAN saya bersama tunang saya nanti.

Tapi apakah daya, benda dah nak jadi.

Walaupun simpanan saya kedengaran macam banyak, tetapi semenjak ayah saya sakit, saya terpaksa keluarkan ribuan ringgit sebulan untuk ubat dan keperluan keluarga walaupun ada ahli keluarga yang membantu dari segi kewangan, tetapi masih belum cukup. 

Jikalau pada Februari lepas duit simpanan saya ada 10K,  setelah diguna pakai, pada Ogos lepas, wang tersebut hanya berbaki 2000

Saya terfikir, kalau saya tak laburkan duit ni pada saluran yang betul, maka 10K yang saya usahakan selama ni akan habis begitu sahaja.

Tapi kalau saya laburkan duit ni pada TWB, macam mana kami nak survive nanti? Tapi disebabkan strategi marketing yang meyakinkan dan banyak PROVEN RESULT yang dah ditunjuk depan mata, saya kembali percaya! 

Saya mintak restu ibubapa saya, izin tunang saya, dan solat istikharah berulang2 kali. Makin hari makin kuat instinct saya nak join TWB tapi masih tak yakin pada diri dan potensi diri saya sendiri.

Antara alasan diri saya pada masa itu adalah 3 orang sepupu saya merupakan member TWB. Salah seorang tinggal di area yang sama dengan saya. Saya takut berebut customer (Sangat bersangka-sangka walhal Allah dah tetapkan rezeki masing-masing)

Second, saya kira demand di Sarawak tak akan sehebat di semenanjung kerana keadaan di Sarawak tidaklah sesibuk di semenanjung. So saya fikir, peluang akan kurang. 

Ketiga, ada a few mobile spa yang dah lama bermula dan juga terkenal di kawasan saya. So competition mesti tinggi dengan demand yang tak seberapa. Bila fikir2 balik saya terus down. Nampak mcm tak ada harapan.

Alasan lagi! Fikiran negative lagi! Oh Aina!

Malam tu saya reflect diri. Kalau fikir logic, circle semua orang tak sama. Sepupu saya, buat mobile spa under TWB, circle orang yang beliau kenal dan rapat tidak sama dengan circle saya. 

Jika dibandingkan dengan adik saya sendiri pun, circle beliau tidak sama dengan circle saya. Dalam bahasa mudah, semua orang ada rezeki masing2 tak kira jauh atau dekat. Jadi saya lebih yakin.

Keesokkan harinya, saya hubungi Pn Affni untuk bertanya. Niat nya untuk bertanya je. Tak terfikir pun akan join. Tapi bila dah masuk preview yang ke brapa kali ntah, saya jadi excited. “I MUST DO THIS, by hook or by crook”

Tambahan lagi, sepupu yang join TWB pun bagi galakkan

MODAL LAGI!


Kalau nak cerita pasal modal, kalau ikut logic, saya tak pernah dapat pegang duit walaupun RM1000 dalam tangan. 

Dapat duit, terus habis ke ubat-ubatan ayah saya. Dapat gaji, terus bayar itu ini. Jangan kata RM1000, RM300 pun susah nak ada on hand. 

Tapi bak kata pepatah, there’s a will, there’s a way. Bila kita nakkan sesuatu sangat2, by hook or by crook, kita akan dapatkan nya, betul? 

Macam kahwin. Kalau belah perempuan tetapkan RM10 ribu untuk hantaran, si bakal suami pulun kerja setahun ikat perut, buat part time etc untuk dapatkan duit hantaran. 

Macam tu jugak untuk TWB. Sebab apa yang dilaburkan tu akan balik pada kita in no time.

Modal adalah kekangan utama saya ketika hendak bermula. 

SAYA SANGAT SUSAH HATI TENTANG MODAL.

Dengan komitment di rumah, ayah yang sakit, ubat-ubatan dan hospital, duit makan, duit untuk adik di Universiti dan duit untuk saya sendiri yang sedang belajar+bekerja. 

Sampaikan saya rasa kadang-kadang saya memegang terlalu banyak tanggungjawab. 

Hanya Allah yang tahu.

Disebabkan saya yakin dengan sistem dan support TWB, saya korbankan duit kahwin yang saya kumpul selama ni sebagai modal sebab it’s proven dalam masa sebulan dua akan balik modal.

Itu pun bukan senang saya nak guna duit kahwin tu atas beberapa sebab. Bukan saya boleh ambik macam tu je. Tak!

Kalau ada emas, nak je saya pajak sebab dalam sebulan dua dah boleh tuntut balik.Tapi apakan daya, emas pun tak banyak. 

Chat punya chat dengan Puan Affni, within that few days tu jugak saya terus buat payment dan beli ticket ke KL dari Kuching, Sarawak. Kenapa? Bukan trainer ada di Kuching ke? Puan Affni pun ada offer saya untuk dia datang Kuching.

Yes, boleh. But that will take time. Kena tunggu queue or jadual training. Tapi saya nak buat duit as fast as i can. Lagi cepat saya join, lagi cepat saya boleh buat duit!



So duit tiket flight lagi! Bukan sikit-sikit kos kalau beli tiket last minute tau.

Duit celah mana saya korek? Tabung kahwin / Tabung emergency ðŸ˜‚. Ini memang berserah je kat Allah sbb yakinpada potensi mobile spa under TWB.

Lagipun saya dah minta petunjuk Allah dengan istikharah. Dan memang ini petunjuk yang saya dapat.

BILA DAH JOIN TWB DAN TRAINING


Pada cuti hari Malaysia, saya fly ke KL. Saya training pada 16hb Sept dan bercadang untuk launch pada 22th Sept. 


Tapi malangnya pada hari tersebut, ayah saya di kejarkan ke hospital dan di admit ke wad lagi!

Jadi saya rasa kaki saya terikat. Takda masa, commitment banyak. Kerja, study, family, rumah. Saya jadi down. Padahal dah training, barang semua dah ada complete.

Ada 3 sifat yang buat saya kuat. Saya tamak,saya tak sabardan saya suka instant cash

Sebab saya tamak opportunity ni la saya sign up untuk mobile spa under TWB sebab senang2 boleh buat INSTANT CASH!

Sebab saya tak sabar la saya terus fly ke KL untuk training walaupun menurut Pn Affni, jadual training tengah penuh.


Jadi pada 28hb September yang lepas, saya launch spa saya.

TAPI MASIH BERHUTANG!

Saya tak suka hutang. Bila mana saya rasa saya tengah berhutang dengan tabung kahwin saya, saya cepat2 usahakan untuk dapatkan RM1999 balik. 

Jadi on the first day saya ada seorang customer je. Bagi saya it’s a good start. 

Haripertamasaya dapat RM109. Bila kita ada sistem yang kuat dan elok, kita tak perlu promo beria. Customer yang merasa servis kita bagus yang akan automatically spread the news around. 

Sekarang saya kerja dengan masa yang flexible, income insyaAllah atas 2k sebulan dan ada masa untuk saya sendiri dan rumah.

Maximum sehari saya ada 4 customer. Tu pun saya buat lepas waktu bekerja dan hujung minggu sahaja. 


Mula-mula customer akan opt untuk pakej yang murah, bila dia suka dengan cara dan servis yang TWB ajar tu, tengah2 facial dia akan mintak “upgrade” pakej. 

Banyak kali customer saya yang nak ambik basic package yang harga puluh2 je, tengah2 facial bila dia rasa sedap kita layan dia bagai permaisuri dengan cara TWB ajar, dia terus upgrade ke pakej dekat nak 100. 



Saya tak paksa, tak promo. Dia sendiri yang nak upgrade.

Dan sekarang saya masih terkejut saya dah balik modal dan ianya hanya dalam masa 12 hari!

Ya! Saya baru je balik modal Isnin baru ni, 8 October 2018.




Syukur alhamdulillah.

TWB bukan je ajar kita tentang teknik facial, spa, tapi yang paling penting macam mana nak bina bisnes tu lepas kursus.


Thats the beauty of TWB 

Semoga ia bermanfaat dan membuka mata pada semua yang kita semua mampu realisasikan impian kita.

Just minta pada Dia dan kita usaha sungguh-sungguh sampai dapat.

Satu pesan saya, Tuhan tu tak zalim. Kalau anda tak cuba, tak mintak pada dia, macam mana dia nak bagi. Kalau anda usaha, insyaAllah ada hasilnya nanti😂There’s a will, there’s a way. Satu quote yang saya suka adalah

“Don't wait for it to happen. Make it happen”

Make your own future. Make your own hope. Not by passively waiting for grace to come down from upon high, but by doing what you can to make grace happen. “


Sesiapa yang berminat untuk mula dan buka business spa sendiri under TWB boleh whatsapp saya di 0146808511. 


Saya akan guide anda step by step!



 Sign off,



Comments